Sjöbolyckans Chili Jalapeno - Sigge



Född: 2010-02-24
Ras: Jack russell terrier (den skk-reggade typen)
Storlek: 10 kg & ca 37 cm i mankhöjd
Uppfödare: Sjöbolyckans Kennel

Sigge är min stora utmaning här i livet, men jag älskar denna hund så mycket och jag skulle göra allt för honom!
Inomhus är Sigge den perfekta hunden, lugn, kelig, orädd och lycklig. Utomhus så stressar han tyvärr upp sig ibland och det är detta vi jobbar på och har kommit en liten bit på väg sen backat två steg och sen hoppat fram tre steg igen. Men med mycket träning så ska vi ordna upp allt har jag bestämt!

Sigge är en väldigt rolig hund att äga, han vill gärna jobba tillsammans med mig och han vill så gärna göra rätt. Ibland så kan jag se på honom att han kommer på sig själv i sin iver att han gjort fel och då försöker han rätta till det felet. Han går bra ihop med dom flesta hundarna och han älskar att busa med andra hundar, favoritleken är att bli jagad.

Trots att han är en jakthund/grythundsras så kan jag inte se mycket av dom instinkterna i honom, har aldrig sett honom börja spåra trots att ett råddjur stod några x antal meter framför oss i skogen, dock har Algot börjat spårat upp djuret. Sigge är mycket duktig på inkallning och kommer i 98% av fallen man ropar in honom.

Det var tänkt att vi skulle börja träna lydnad med målet att starta i lydnadsklass 1, har lagt ner dom planerna då jag tycker att lydnaden är allt för strikt och korrekt för min och Sigges smak. Så istället ska vi satsa på rallylydnad som är en rolig sport. Vi tränar även agility på nybörjarnivå 1-2 gånger i veckan, vilket Sigge fullkomligt älskar.

Kommentarer

KOMMENTERA HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0